تاریخچه گوگل و داستان شکل گیری آن

تاریخچه گوگل و داستان شکل گیری آن

تاریخچه گوگل و داستان شکل گیری آن در سال ۱۹۹۵ میلادی از دانشگاه استنفورد با ملاقات لری پیج با سرگی برین آغاز شد. در این زمان لری پیج دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بود، و سرجی برین قصد تحصیل در آنجا را داشت.
طبق برخی گفته‌ها لری پیج و سرگی برین در آغاز همکاری‌شان در مورد همه چیز با‌هم اختلاف نظر داشتند، اما با گذشت زمان رفته‌رفته این اختلافات رنگ باخت و به مشارکتی بزرگ برای رسیدن به یک هدف بزرگتر تبدیل شد.

از موتور جستجوی Backrub تا تولد Google

در سال ۱۹۹۶ آنها در اتاق خوابگاه دانشگاه کار بر‌ روی یک موتور جستجو به نام Backrub را آغاز کردند. این نام از یک الگوریتم برای تجزیه و تحلیل پیوندهای برگشتی صفحه‌های وبسایت گرفته شده بود.
این موتور جستجو روی سرورهای استنفورد کار می‌کرد تا اینکه لری پیج و سرگی برین متوجه شدند که backrub پهنای باند زیادی را اشغال می کند.
از طرفی در سال ۱۹۹۷ لری پیج به این نتیجه رسیده بود که نام backrub به اندازه کافی برای این موتور جستجو خوب نیست. بنابراین لری پیج و همکارانش در کارگاه استنفورد تصمیم گرفتند یک اسم مناسب برای جایگزینی backrub انتخاب کنند.
در نهایت backrub به google تغییر نام داد. در اصل این کلمه از googol متولد شد. این نام را یک ریاضیدان آمریکایی در دهه ۴۰ میلادی در کتاب خود آورده بود که به عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ گفته می‌شد. لری پیج و سرگی برین اسم googol را از این اصطلاح ریاضی قرض گرفته و با تغییر کوچکی آن را به google تغییر نام دادند.

بنیانگذاران گوگل

از گاراژ تا گوگل پلکس

خیلی زود گوگل به پیشرفت زیادی دست پیدا کرد و به بالای هرم موتور جستجوی اینترنتی راه یافت. بنابراین در سال ۱۹۹۹ به طور رسمی شرکت گوگل راه اندازی شد و در همان سال برین و لری پیج اولین دفتر گوگل خود را در یک گاراژ در منلو‌پارک کالیفرنیا افتتاح کردند.
شعار و هدف اصلی گوگل “سازماندهی کردن اطلاعات جهان و قابل دسترسی و مفید ساختن آن برای همه” بود. اما یک شعار غیررسمی و جالب دیگر هم داشتند “شرور نباشید” که بعدها در سال ۲۰۱۵ شعار “کار درست را انجام بده” جایگزین شعار “شرور نباشید” شد.
در سال‌های بعد گوگل با استخدام دانشمندان، مهندسان کامپیوتر، مسئولان فروش حرفه‌ای، کارکنان اداری و بازاریابی، مسیر رشد خود را میسر نمود و دفتر گاراژ قبلی خود را به یک دفتر مرکزی جدید واقع در منطقه مونتن ویو کالیفرنیا ارتقا داد. یک فضای باز اداری که امروزه به عنوان گوگل پلکس شناخته می‌شود.

google plex 1

تاریخچه گوگل از دیروز تا به امروز

ناگفته نماند لری پیج و سرگی برین تقریباً در دهه ۹۰ در چند مقطع زمانی در صدد فروش گوگل برآمدند. یاهو، اکسایت و چندین شرکت دیگر در سیلیکون ولی، مبلغ یک میلیون دلار را برای خرید گوگل پیشنهاد دادند اما همه معاملات آنها با شکست مواجه شد، که این مایه خوشبختی و موفقیت برای پیج و برین و هزاران کارمند گوگل و میلیون‌ها سرمایه‌گذار امروزی شد، زیرا لری پیج و برین با تمام قدرت پیش رفتند و به عنوان رهبر جهانی در زمینه های جستجوی تبلیغات آنلاین، محاسبات ابری، نرم‌افزار و سخت‌افزار شکوفا و شناخته شدند.
امروزه گوگل یکی از ثروتمند ترین و گسترده ترین شرکت های جهان است که تاریخچه این شرکت همانطور که گفته شد شامل داستان کار آفرینی، کار سخت، همکاری و کمی هم خوش شانسی است. حال گوگل با در اختیار قرار دادن خدمات بسیار زیاد و کاربردی در بین مردم محبوب است، به طوری که الکسا شرکتی که بر ترافیک وب تجاری نظارت داشته است گوگل را به عنوان پربازدیدترین وب سایت در جهان معرفی کرده بود.

تاریخچه گوگل از آغاز تا به امروز پر از فراز و نشیب دو انسان پرتلاش و همکاری یک تیم وفادار است. همانند آمازون، اپل و یا هر استارتاپ بزرگ دیگری ایده ای کوچک با تلاش و پشتکار به یک موفقیت عظیم تبدیل میشود. میتوان از تاریخچه گوگل و داستان شکل گیری آن درس بزرگی گرفت. اینکه از یک گاراژ کوچک میتوان شروع کرد و به سطح جهانی رسید.

تاریخچه گوگل
عاطفه شمس

عاطفه شمس

فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی، نویسنده حوزه کسب و کار اینترنتی، طراح سایت و سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقاله ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور کسب و کار آنلاین کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

مشاور کسب و کار اینترنتی به فرد یا گروهی متخصص گفته می شود که در زمینه های طراحی بیزنس پلن، طراحی گرافیک، طراحی سایت و سیاست گذاری فروش اینترنتی تخصص کامل دارد.مشاور کسب و کار با تکیه بر دانش روز، در راه اندازی و گسترش کسب و کار به شما مشاوره و خدمات می دهد.
شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق و پر در آمد به تنهایی کار ساده ای نیست. در ابتدا نیازمند طراحی بیزنس پلن، برنامه ریزی اولیه، مشاوره و کسب اطلاعات مورد نظر در راستای پیشبرد اهداف آن مجموعه است.

بیشتر بخوانید

اشتراک در خبرنامه اتساین​