روانشناسی رنگ ها در برند​ینگ

روانشناسی رنگ ها در برند​ینگ

روانشناسی رنگ ها در برندینگ، مطالعه رنگ ها در ارتباط با رفتار انسان هاست و هدف آن تعیین این است که چگونه رنگ ها بر تصمیم گیری ما برای خرید اقلام و یا گرفتن خدمات تاثیر می گذارد؟ آیا رنگ یک لباس ما را ترغیب به خرید آن می کند؟ آیا رنگ های یک بسته باعث می‌شود یک برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟ آیا رنگ یک دکمه آیکون باعث کلیک ما بر روی آن می شود؟ پاسخ کوتاه، بله است.

چه به این موضوع توجه کرده باشیم چه نه، رنگ ها به طور مستقیم و غیر مستقیم در زندگی ما تاثیر دارند. رنگ‌ها توجه ما را به خود جلب می کنند، الهام بخش زندگی ماست و رفتار و ادراک های ما را تغییر می دهند.

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که چرا تابلوهای ایست قرمز هستند و یا اینکه چرا فیسبوک به رنگ آبی است و شرکت های مربوط به رشد و خلاقیت به رنگ سبز؟ پاسخ این سوال‌ها در روانشناسی رنگ ها در برندینگ نهفته است. هر رنگی منحصر به فرد و تاثیر گذار است.

معانی رنگ‌ها در اینکه چرا ما رنگ‌های خاصی را بر سایر رنگ‌ها ترجیح میدهیم تاثیرگذار است. همان رنگ انتخابی ما می‌تواند بسته به شرایط متفاوت مثل تربیت، مکان، ارزش‌ها، جنسیت، فرهنگ جامعه و عوامل دیگر معانی متفاوت دیگری داشته باشد.

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ باعث میشود که ۸۰ درصد از برند شما توسط رنگی که برای برندتان مشخص کرده‌اید شناخته شود. در دنیای برندسازی، روانشناسی رنگ در همه چیز از طراحی لوگو گرفته تا بازاریابی و نحوه طراحی وبسایت تاثیرگذار است. کلید موفقیت، درک معانی رنگ‌ها از نظر روان‌شناختی و استفاده مناسب از آنها در کسب و کار و برندینگ‌تان است.

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ و بازاریابی

قبل از اینکه روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ و بازاریابی را با نگاهی به برخی از محبوبترین رنگ‌ها تجزیه کنیم، به این موضوع که اصلا چرا انتخاب رنگ مناسب برای برندینگ حائز اهمیت است، میپردازیم.

رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزد و آنرا تحریک می‌کند. انتخاب رنگ مناسب برای برندتان ، تفاوت چشمگیری را بین برند خودتان با سایر برندها به‌وجود می‌آورد. استفاده مناسب شما از رنگ‌ها در برندینگ و بازاریابی می‌تواند مخاطبان را وادار به آنچه می‌خواهید ببینند، کند.

به‌دنبال بعضی از مطالعات ، زمانی که ما رنگی را می‌بینیم، چشم‌هایمان پیام‌هایی را به ناحیه خاصی در مغز به نام هیپوتالاموس ارسال می‌کند و سپس مغز هیپوفیز و تیروئید را فعال می‌کند که باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که مسئول ایجاد نوسانات در احساسات و رفتارهایمان هستند.

انتخاب رنگ مناسب می‌تواند میزان تاثیرگذاری در چشم بیننده را تعیین کند. به‌طور مثال انتخاب رنگ‌های اشتباه برای لوگوِ برندتان و یا محتوا می‌تواند میزان خوانایی آنرا کاهش دهد که این موضوع سبب درک دشوار مخاطب و نادیده گرفته شدن برندتان می‌شود.

به زبان ساده‌تر، رنگ‌ها در نگاه اول برای جذب مشتریان نقش به‌سزایی دارند. هرچند روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ برای افراد ‌به‌طور یکسان عمل نمی‌کند. مثلا بسته به پیشینه فرهنگی و سلیقه‌ی شخصی می‌تواند متفاوت باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نحوه استفاده از رنگ در برندسازی اغلب تحت تاثیر ادراکات فردی و فرهنگ جامعه قرار می‌گیرد. در واقع همیشه این رنگ‌ها نیستند که بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارد بلکه استفاده مناسب از آن رنگ در برندینگ شما می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد.

بازاریاب‌ها می‌توانند توسط رنگ‌ها بر نحوه تفکر و رفتار مردم نسبت به یک برند تاثیر بگذارند. مثلا با رنگ‌ها می‌توان میزان اهمیت یک محتوا، تصویر، لوگو و یا هرچیزی را به مخاطب انتقال داد.

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ بسیار مهم است و فقط نباید از نظر زیباشناختی انتخاب رنگ شود. باید از طراحی بروشور گرفته تا رنگ دیوار شرکتتان همگی علاوه بر زیباشناختی بر اساس روانشناسی رنگ‌ها باشد. بنابراین باید یک درک کلی از روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ داشته باشید تا بتوانید رنگ‌های مناسبی را بر اساس برندینگ خود انتخاب نمایید.

روانشناسی رنگ آبی

وقتی صحبت از روانشناسی رنگ ها در برندینگ می‌شود، معمولا از معروف‌ترین و با احساس‌ترین رنگ‌ها یعنی آبی شروع می‌شود. به عنوان رنگ آسمان و دریا، آبی احساس آرامش، صلح، پاکی، ثبات، هماهنگی و اعتماد را به ما انتقال می‌دهد. 

با توجه به روانشناسی رنگ‌ها رنگ آبی نشانه اعتماد است. شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و یا توییتر از رنگ آبی برای برندینگ خود استفاده کرده‌اند تا با این‌کار اعتماد مخاطب را به سمت خود جلب کنند. 

معمولاً صنایع فناوری، موسسات مالی و اعتباری، گالری‌های هنری و یا بعضی از برندهای سلامت مانند داروخانه‌ها، مراقبت‌های بهداشتی، بیمارستان ها، مطب‌های پزشکی و یا حتی برندهای آرایشی از رنگ آبی برای نشان دادن هویت برند خود استفاده می‌کنند. 

استفاده از رنگ آبی باعث اعتماد مشتریان به این کسب و کارها می شود زیرا رنگ آبی احساس آسایش و امنیت را به مخاطب انتقال می‌دهد.

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت، حاصلخیزی، رشد، زندگی، پول و ثروت است. رنگ سبز در روانشناسی رنگ‌ها نشان دهنده سلامت و تازگی است. همچنین نماد امید و پایداری، توازن و هماهنگی، ایمنی و قدرت معالجه میباشد. به همین سبب رنگ سبز در شرکت‌های دارویی و همچنین شرکت‌های تولید لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق روانشناسی رنگها چشم رنگ سبز را بهتر از هر رنگ دیگری پردازش می‌کند. رنگ سبز برای چشم بسیار مفید است و خستگی چشم را می‌گیرد و به آن آرامش می دهد. رنگ سبز باعث عملکرد بهتر مغز می شود و باعث ایده های جدید برای پیشرفت و توسعه می‌گردد.

رنگ سبز معمولاً در روانشناسی رنگ ها در برندینگ مربوط به پایداری، طبیعت، سلامتی، آرامش، سالم و ارگانیک بودن یک محصول است.
همچنین از رنگ سبز به عنوان نمادی از ایمنی محصولات پزشکی در تبلیغات استفاده می‌کنند.

اگر کسب و کارتان مرتبط با تناسب اندام و رژیم غذایی سالم است می توانید از رنگ سبز به عنوان رنگ لوگو و رنگ وبسایت استفاده کنید زیرا سلامت و سرزندگی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

رنگ سبز تیره هم نماد ثبات، ثروت و اعتبار است. سبز تیره نماد تجملات است. برندهایی که محصولات گران قیمت، عتیقه و با ارزش دارند می توانند از رنگ سبز تیره برای برند سازی خود استفاده کنند.

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگی فوق العاده قدرتمند در روانشناسی رنگ ها در برندینگ و طراحی است. رنگ قرمز نماد هیجان، خطر، اشتیاق، انرژی و عمل است و به دلیل قرمز بودن رنگ قلب و خون رنگ قرمز در روانشناسی رنگ ها نشانگر احساسات و هیجانات عشقی‌ست.

اکثر برندها رنگ قرمز را با رنگهای ملایم دیگر مثل سفید ترکیب می‌کنند تا از به وجود آمدن حس خطر یا پرخاشگری در مخاطب جلوگیری کنند و به‌جای آن حس هیجان و اشتیاق را به انتقال دهند. برای مثال لوگوی اتساین‌وب با ترکیب قرمز و سفید حس هیجان و اعتماد را در مخاطب به وجود آورده است، و یا یوتیوب از ترکیب قرمز و سفید برای پاپ لوگوی خود استفاده کرده تا ظاهری سینمایی و هیجان انگیز ایجاد کند و مخاطب را وادار به کلیک دکمه قرمز رنگ برای تماشای ویدیوها کند.

رنگ قرمز باعث جلب توجه مشتریان می‌شود، از این‌رو برندها برای به چشم آمدن تصاویر برند خود و یا متون مهم از رنگ قرمز استفاده می‌کنند. مثلاً در وب‌سایت‌ها برای افزایش کلیک، رنگ متون خود را قرمز می کنند و یا در بنرها از رنگ قرمز برای جلب توجه استفاده می‌کنند، یا بسته بندی های قرمز را در قفسه‌های فروش می گذارند تا توجه مشتری را جلب کنند، زیرا رنگ قرمز افراد را به تصمیم گیری سریع ترغیب می کند و می‌تواند رنگ مناسبی برای کال تو اکشن (فراخوان مشتری برای انجام عملکرد) باشد.

 از جمله موارد دیگر استفاده از رنگ قرمز در برندهای مواد غذایی است، زیرا قرمز اشتها را تحریک می کند. مانند برند کوکاکولا که از رنگ قرمز در برند خود استفاده کرده است. استفاده از رنگ قرمز برای خیلی از برندها توصیه نمی‌شود، زیرا پیمودن مرز بین هیجان، خطر و پرخاشگری دشوار است و خیلی از برندها نمی‌توانند تمایز بین آنها را به بیننده انتقال دهند.

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش در روانشناسی رنگها، رنگی سلطنتی به حساب می آید. به خصوص رنگ بنفش تیره. معنای رنگ بنفش به قدرت، اشرافیت، تجملات، خرد و معنویت مرتبط است. رنگ های طیف بنفش کمرنگ بیشتر با زنانگی، احساسات، عشق و حتی نوستالژی مرتبط است. ناگفته نماند که استفاده بیش از حد از این رنگ باعث ایجاد حس ناامیدی می شود.

همانطور که می‌دانید رنگ بنفش تیره نمادی از ثروت است و اکثر برندهایی که محصولات گران‌قیمت و یا تجملاتی دارند از این رنگ استفاده می کنند.

طبق یک نظرسنجی حدود ۷۵ درصد از کودکان پیش از نوجوانی رنگ بنفش را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند. از آنجایی که این رنگ آرامش بخش و رویایی است می تواند هم برای برندهای زنانه و هم برای برندهای مبتنی بر احساسات مثل برندهای عطر و آرایشی، برند های مربوط به کودکان مانند عروسک سازی و یا لباس کودک و سیسمونی استفاده شود.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد شادی آور است و باعث نشاط و سرزندگی می شود. همانند رنگ زرد خورشید که گرمابخش زندگی انسانهاست، رنگ زرد هم به نور و روشنایی نسبت داده می‌شود.

رنگ زرد در زمینه‌های خطر، احتیاط و یا حتی قرنطینه هم استفاده می گردد. از دیگر معانی رنگ زرد می توان به مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی اشاره کرد. رنگ زرد مانند رنگ قرمز توجه مخاطبان را به خود جلب می کند، از این رو کسب و کارها برای تبلیغات در بیلبوردها و تراکت ها  از رنگ زرد برای جلب توجه استفاده میکنند.

همانطور که گفتیم رنگ‌ زرد شادی آور است برای همین برندهایی که شغلشان مربوط به کودکان است، مانند تولید و فروش لباس و یا اسباب بازی، از رنگ زرد استفاده می کنند.

بعضی دیگر از برندها از رنگ زرد در حاشیه و یا پس زمینه وبسایت استفاده می‌کنند، زیرا همانطور که گفتیم رنگ زرد جلب توجه می کند. برای همین در صورت مطابقت با رنگهای دیگر می‌توانید در دکمه های مهمی مانند ارسال رایگان، تخفیفات و یا هر چیزی که برای مشتری خوشایند است استفاده کنید.

رنگ زرد 1

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی ترکیبی از رنگ قرمز و زرد است که ویژگی های رنگ قرمز و زرد را با هم دارد. مثلاً مفهوم گرما و نور را از زرد، و مفهوم هیجان، قدرت و خطر را از قرمز به ارث برده است. اما نارنجی همانند قرمز مفهوم خطر را آنقدر تهاجمی و قدرتمند به بیننده انتقال نمی‌دهد و ملایمت بیشتری نسبت به رنگ قرمز دارد.

رنگ نارنجی نماد جاه طلبی، غرور، خلاقیت، ماجراجویی، اشتیاق، موفقیت و تعادل است.
نارنجی حسی دوستانه دارد، به همین دلیل برای شرکت هایی که بر ایجاد وفاداری تمرکز دارند بسیار مناسب است. نارنجی پررنگ برای جلب توجه و الهام بخشیدن و نارنجی کم‌رنگ برای برند های مجلل که محصولات تجملاتی و لوکس دارند و یا اینکه کار دکوراسیون داخلی انجام می‌دهند استفاده می شود، زیرا رنگ نارنجی خلاقیت را در این برندها به تصویر می کشد.

نارنجی رنگ پرتقال است برای همین برندهایی که با محصولات غذایی و یا نوشیدنی ها سر و کار دارند از این رنگ استفاده می کنند زیرا رنگ نارنجی میل به غذا خوردن و اشتها را تحریک می‌کند.

رنگ نارنجی هیجان، قدرت، تخیل و شادی را به همراه دارد.
به همین دلیل نارنجی در فروش اسباب بازی و یا شبکه‌های کودک مناسب است زیرا نشان دهنده شور و اشتیاق و خلاقیت می باشد. همچنین همانند رنگ زرد و قرمز از نارنجی هم برای تبلیغات استفاده می کنند زیرا باعث جلب توجه می شود.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی یک رنگ محبوب مخصوصاً برای خانم هاست. برای همین برندهایی که محصولات و خدماتشان مخصوص بانوان است معمولا از رنگ های طیف صورتی استفاده می کنند.

رنگ صورتی نماد زنانگی، بازیگوشی، ناپختگی، عشق بی قید و شرط، معصومیت کودکانه و حتی گاهی اوقات نشانه حماقت هم به است.
صورتی یک رنگ آرامش بخش و ملایم است از این جهت حس امید و خوشبینی را القا می‌کند.

صورتی نشان دهنده جنبه های مثبت زنانگی مثل مهربانی، پرورش، مهر مادری و زاد و ولد است.

برخی برندها از رنگ صورتی در بسته بندی محصولات خود به خصوص لباس کودک، اسباب بازی‌های دخترانه و یا لوازم آرایشی بهداشتی و لباس زیر بانوان استفاده می کنند. برای مثال برند لباس زیر ویکتوریا سیکرت در لوگو خود از رنگ صورتی استفاده کرده و رنگ‌های وب سایت خود را با رنگ صورتی ترکیب کرده است و حتی نام یکی از برند هایش را به اسم صورتی (pink) گذاشته است.

رنگ صورتی

روانشناسی رنگ سفید

در روانشناسی رنگ ها رنگ سفید نماد معصومیت، خوبی، نو شدن، پاکی، خلوص و فروتنی است. همانطور که می‌دانید رنگ سفید را در عروسی، عروس به تن می‌کند زیرا نماد پاکی و خلوص است.

سفید پر‌کاربردترین رنگ است و می‌توان گفت بیشترین رنگی است که در دنیا استفاده می شود زیرا با تمامی رنگ ها مطابقت دارد، به خوبی ترکیب می‌شود و به عنوان رنگ فضای خالی استفاده می‌گردد.

بسیاری از برند ها از رنگ سفید در لوگو به عنوان رنگ زمینه استفاده می‌کنند. زمانی که رنگ اصلی لوگو با سفید ادغام می‌شود، تعادل و هماهنگی به آن می‌دهد. به عبارت دیگر تلفیق رنگ سفید با رنگهای دیگر در لوگو، بنر، بیلبورد های تبلیغاتی، بروشور، کارت ویزیت و وب سایت، باعث زیبایی و چشم نوازی بیشتر می‌شود و از یکنواختی آن می‌کاهد.

در اکثر وب‌سایت‌ها رنگ سفید بیشترین استفاده را دارد زیرا رنگی مینیمال است و بیشترین فضای خالی را به آن اختصاص می‌دهند. بهتر است زمانی که پس‌زمینه وب‌سایتتان سفید است از فونت مشکی، و زمانی که از پس‌زمینه‌تان خاکستری و یا مشکی است از فونت سفید استفاده کنید. این ترکیب رنگها خوانایی سایتتان را افزایش می‌دهد.

رنگ سفید

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی رنگی محبوب در برندینگ و کسب و کارهاست. مشکی رنگی مرموز و نماد قدرت، ظرافت و پیچیدگی است. مشکی احساساتی مثل ترس، خشم و غم و اندوه را برمی‌انگیزد. اما نمی توان گفت این موارد برای همه افراد یکسان است. رنگ مشکی می تواند برای افراد معنای متفاوتی داشته باشد و از رنگ مشکی احساسات متفاوتی را دریافت کنند.

رنگ مشکی در فنگ شویی راهی برای هماهنگ کردن خانه، محل کار و سایر محیط است. مشکی تاثیرات قدرتمندی دارد، مثلاً بعضی افراد همیشه رنگ مشکی به تن دارند زیرا  به آنها احساس قدرت میدهد.

باید در نظر داشت که استفاده از رنگ مشکی در طولانی مدت می‌تواند باعث اثرات منفی، افسردگی، احساس غم و ناامیدی در فرد شود و جنبه های مثبت زندگی را از بین ببرد.

در روانشناسی رنگ ها در برندینگ، رنگ مشکی نماد قدرت است. برندهایی از رنگ مشکی استفاده می‌کنند که می‌خواهند قدرت و اقتدار، جدیت و اعتبار خود را به رخ بکشند.

شما می‌توانید در وب سایت خود از رنگ مشکی برای رنگ متون استفاده کنید زیرا خوانایی زیادی برای مخاطب دارد. بعضی برندها با ترکیب رنگ سفید و مشکی ظاهری حرفه ای، مینیمال و یا نوستالژی به وبسایت خود می‌دهند. حتی می‌توان از رنگ مشکی در بیلبوردهای تبلیغاتی هم استفاده کرد زیرا باعث جلب توجه مخاطب می‌شود.

روانشناسی رنگ مشکی

روانشناسی رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ، خاکستری نماد بی‌طرفی و تعادل است. خاکستری از هر دو رنگ ترکیبی خود یعنی سفید و سیاه ویژگی هایش را به ارث برده اما بیشتر معانی منفی دارد و حس افسردگی و از دست دادن و ناامیدی را برمی‌انگیزد.

بیشتر برندها از رنگ خاکستری برای تعادل بین رنگهای برندشان و به عنوان رنگ فرعی استفاده می‌کنند تا به عنوان رنگ اصلی. مثلاً از رنگ خاکستری در وب سایت خود به عنوان رنگ فونت، رنگ هدر و یا رنگ های گرافیکی استفاده می‌کنند.

رنگ خاکستری چه بعنوان رنگ فرعی انتخاب شود چه  اصلی، همگی بستگی به موضوع کسب و کار آن برند دارد. برای برخی از برندها رنگ خاکستری بهترین انتخاب برای محصولات است. مثلاً شرکت اپل از رنگ خاکستری در برند خود استفاده کرده و بسیاری از محصولات‌ش مثل لپ‌تاپ‌ها به رنگ خاکستری و یا نقره‌ای هستند، زیرا رنگ های طیف خاکستری خنثی‌ست و اغلب افراد آن را می پسندند.

روانشناسی رنگ خاکستری

روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه‌ای رنگ زمین است. رنگ خاک، چوب و سنگ. بنابراین نماد رنگ قهوه‌ای در روانشناسی رنگ‌ها امنیت، راحتی و طبیعت زمینی‌ست.

استفاده از این رنگ در برندینگ و بازاریابی به طور معمول در محصولات طبیعی و مواد غذایی‌ست. معمولا از رنگ قهوه‌ای در لوگوها و بنرها و یا حتی گاهی در متون هم استفاده می‌شود و ترکیب آن با رنگ سفید هماهنگی زیبایی را به‌وجود می‌آورد.

رنگ های مکمل قهوه‌ای سبز و زرد هستند که هر دوی آنها مانند رنگ قهوه‌ای نماد طبیعت می‌باشند. رنگ های طیف قهوه‌ای مثل کرم و کاراملی آرامش بخش است و حس اعتماد را در مخاطب ایجاد می‌کند.

اگر برندتان در تولید و فروش مواد غذایی، محصولات ارگانیک و کشاورزی فعالیت می‌کند رنگ قهوه ای می تواند بهترین انتخاب برای برندینگ و بازاریابی شما باشد.

روانشناسی رنگ قهوه ای

تاثیر رنگ ها در انتخاب برند، توسط مشتریان

حدود ۹۳ درصد از مردم هنگام خرید و یا گرفتن خدمات ابتدا ظاهر بصری آن برند را بررسی می کنند. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مشتریان در همان ۹۰ ثانیه اول برندی را که می خواهند از آن خرید کنند و یا خدمات بگیرند را انتخاب می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که ۹۰ درصد این انتخاب ارزیابی بر اساس رنگ هاست. به این صورت که در ابتدا ویژگی های بصری و ترکیب رنگ آن برند توجه مشتریان را جلب می‌کند و تصمیم‌گیری بر همین اساس است.

باید به این نکته توجه کنید که مخاطب در نگاه اول از رنگ برندتان چه برداشتی می‌کند. به طور مثال برندهای مردانه کمتر از رنگهای صورتی و یا بنفش استفاده می‌کنند که اگر این طور نبود مشتری در نگاه اول به این نتیجه می رسید که با محصولاتی زنانه مواجه است.

مثلا رنگهای قرمز و زرد کمتر در شرکت های بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود، زیرا این دو رنگ هیجان، اشتیاق، قدرت و یا خطر و پرخاشگری را به بیننده انتقال می‌دهد که کاملاً با محصولات بهداشتی و آرایشی مغایرت دارد.

اگر شما روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ را دست‌کم بگیرید برای برندتان مخرب است. در انتخاب رنگ برندتان نباید رنگ های مد روز و یا علاقه شخصی‌تان را ملاک قرار دهید، بلکه باید به تناسب رنگ‌ها با موضوع برندتان توجه کنید زیرا رنگ‌های انتخابی شما باید معرف برند شما باشند.

ترجمه: fabrikbrands

عاطفه شمس

عاطفه شمس

فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی، نویسنده حوزه کسب و کار اینترنتی، طراح سایت و سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقاله ها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاور کسب و کار آنلاین کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

مشاور کسب و کار اینترنتی به فرد یا گروهی متخصص گفته می شود که در زمینه های طراحی بیزنس پلن، طراحی گرافیک، طراحی سایت و سیاست گذاری فروش اینترنتی تخصص کامل دارد.مشاور کسب و کار با تکیه بر دانش روز، در راه اندازی و گسترش کسب و کار به شما مشاوره و خدمات می دهد.
شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق و پر در آمد به تنهایی کار ساده ای نیست. در ابتدا نیازمند طراحی بیزنس پلن، برنامه ریزی اولیه، مشاوره و کسب اطلاعات مورد نظر در راستای پیشبرد اهداف آن مجموعه است.

بیشتر بخوانید

اشتراک در خبرنامه اتساین​